tirsdag 29. mars 2011

Mobilvirus

ADVARSEL!!


I dag hørte jeg en jente på min egen alder si at hun var litt forsiktig med hva hun fikk på telefonen sin, da jeg spurte henne om hun ville være med i kundeklubben vår og få gratis sms når vi har tilbud og sånt. Det fikk meg til å tenke på den vanvittig smittsomme men fortsatt ganske lite kjente sykdommen som best kan beskrives som mobilvirus. Jeg hadde litt lyst å spørre om det var fordi hun hadde hørt om sykdommen hun var forsiktig, ettersom jeg inntil i dag ikke hadde møtt noen som faktisk visste om den. 

Mobilvirus er en sykdom som er mer smittsom enn svineinfluensa, fugleinfluensa og vanlig influensa til sammen. Den har stort sett de samme symptomene, den smitter fra mobil til mobil, database til mobil og nå, i en ny mutert utgave; fra mobil til menneske, og menneske til mobil. DETTE ER FARLIG! Du kan bli smittet av en vanlig mobilsamtale, men den aller vanligste måten å få mobilvirus på er faktisk å sove i samme rom som mobilen. Den ligger og gløder mot deg om natten, mens du sover, og sender sine virus inn gjennom øregangene dine. Dette er den vanligste veien smitten kommer inn, men de nye smart-telefonene skal man passe seg for; de har funnet andre måter å infisere deg på. De sprer smitten sin stort sett gjennom alle kroppsåpninger. Studier har vist at kvinner som sover med tampong under menstruasjon er mindre utsatt enn kvinner som sover med bind; dette har ført til at ekspertene anbefaler ørepropper, tamponger, og neseklype. 

Det jobbes stadig med å utvikle nye metoder for å unngå smitte, en av de siste teoriene har gått ut på at smitten kommer via sim-kortet. En studie sponset av Telenor ved hjelp av 100 kvinner og menn med en ny type "safe" for sim-kort gjennomføres i disse dager i Düsseldorf i Tyskland. Modellen ser slik ut:


Dersom det skulle vise seg at smitten likevel ikke kommer via sim-kortet, men gjennom telefonen sitt internminne, er det bare en ting å gjøre. Kast dritten i do!