søndag 11. desember 2011

den gang da

Da jeg var liten, trodde jeg på alt jeg ble fortalt. Gjør ikke alle barn det? Kom på et eksempel mens jeg leste til historie-eksamen.

Vi hadde noen nabojenter som passa oss smårollingene av og til, og de fortalte oss at når vi så et fly på himmelen, så skulle vi se opp på det og vinke, så kom de til å kaste ut godteri til oss. Vi vinka så armene nesten gikk ut av ledd, men det kom aldri noe godteri. Det viste seg å være en myte, eller noe de rett og slett bare hadde funnet på for å få oss til å se ut som idioter.

Det viser seg at de sikkert har fått høre det samme da de var yngre, og videre bakover i generasjonene, for myten har en opprinnelse, og det var dette jeg fant ut da jeg leste om den kalde krigen.

Under Berlin-blokaden opprettet USA, Storbritannia og Frankrike en flybro inn til vest-Berlin for å få inn forsyninger på alliert  side. Enkelte av de amerikanske pilotene knyttet små pakker med sjokolade og godterier til små fallskjermer som de slapp ut av flyene til barna i vest-Berlin.

Så da var det litt sannhet i det likevel da...