torsdag 21. februar 2013

Maarud, maarud, maarud... uff da.

For en uke eller to siden kjøpte jeg en pakke med Sprømix fra Maarud i min lokale butikk.





 Et godt stykke nedi posen fant jeg noe lite og hardt, og da jeg tok det ut av pakken viste det seg å være et lite pastarør, såkalt penne. Ukokt, og mindre enn vanlig. Det var til og med chips inni røret, så jeg var helt 100% sikker på at det ikke hadde kommet til etter at jeg åpna posen. 

Jeg sendte resten av posen, samt pastarøret, tilbake til Maarud,  som det står på posen at en skal gjøre,med en liten lapp der jeg sa at jeg syntes det var rart å finne pasta i potetchips-posen.
I dag fikk jeg et brev fra Maarud, som jeg gjengir ordrett (tro det eller ei) her:

Sprømix Salt 

Viser til brev hvor du mener som en mulig reklamasjon av innhold penne-pellets den nye bit i Sprømix.
Denne har vært i posen snar et år. Så her har vi ingen forklaring på at du synes det var rart med denne i posen. Sender deg en ny pose med Sprømix om en tid.
 
Med vennlig hilsen
Maarud A/S.


Det første som slo meg var...whaaaaaat?? Skjønner ingenting av den første setningen i brevet. Ingenting. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er tegnsetting eller noe annet, kanskje Heidi kan svare på noe sånt?! Så klart skjønner jeg hva forbrukerkontakten mener i det store og hele; at jeg er dum i hodet som ikke skjønner at denne biten skal være der, fordi den er ny, og at jeg egentlig ikke fortjener noen form for kompensasjon, og derfor ikke får annet enn en ny pakke med sprømix. Ikke en beklagelse engang.

Jeg skjønner greia. Jeg har jobbet i kundeservice-yrket i mange år og "kunden har alltid rett" og alt det der. Og jeg har sagt ting i kampens hete med kunder som jeg mente dro strikken litt langt, som jeg senere har angra på; ting som ble mottatt på samme måte som jeg mottok dette brevet. Men denne personen som skrev dette brevet må ha hatt tid til å tenke seg om mens hun skrev. Det er helt utrolig.

 Og ikke minst... Et seriøst firma som Maarud, og så klarer de ikke å korrekturlese brev? "snar" er ikke et ord som passer inn i denne sammenhengen. Akkurat den skulle til og med autocorrect ha plukket opp. Datamaskiner er jo snart smartere enn alle oss mennesker.

Det beviser jo også at de ikke sjekker innholdet i posene de får i retur. Da har du ikke rett til å skrive så frekt til kundene dine heller, kjære forbrukerkontakt.

Men takk for den nye posen; jeg elsker sprømix! =)