onsdag 11. februar 2009

the world has gone mad

I det siste har jeg hatt en del rare opplevelser på jobb. Utenom det vanlige, kan en si. Det første var for noen uker siden, jeg jobba seint, og en mann kom og spurte meg om jeg hadde sokker med sklisikring. Ikke noe uvanlig der. Han ville ha de minst mulig, som er str 14-18 hos oss. Jeg spurte om det var til en jente eller en gutt. og han svarte "det e te en hoinnj. Hund". Og jeg hørte "hun", for d'en i "hund" er stum på trøndersk. Så jeg viste han noen rosa sokker med sklisikring, og han svarte raskt at det var en gutte-hund, og da skjønte jeg det. HUND. Han fortalte at han hadde fått et tips av dyrlegen om å bruke sokker til hvalpen, så han hadde litt mer kontroll på glatte parkett-gulv. Pluss at de unngikk å få gulvet oppskrapa. Vi fant en pakke med blå sokker, og gikk til kassa. Der ytra jeg det kanskje dummeste du noen gang har hørt, da jeg sa "det er jo to par i pakken også, så har du ett ekstra!". Mannen så på meg, begynte å le, jeg skjønte hva jeg hadde sagt, slo meg selv i panna, knakk over disken og lo så jeg grein.


I dag har jeg hatt to kunder som har vært mildt sagt spesielle. Først en mann med datteren sin på 6 år, som skulle kle seg ut som baby. Jeg fikk ikke helt med meg hvilken sammenheng det var i, om det var bursdagsfest med utkledning eller noe. Men de lurte på om vi hadde hele nattdrakter som kunne passe henne. Største str vi har er 98, som er tre år. Mannen mente at den kunne passe, hvis han bare fukta den litt og strekte den utover. Jeg holdt på å gå i bakken, faen for en idiot! Så skulle han ha kyse til "baby'en" sin, og et par sokker med blondekant. Etterpå skulle de på butikken og kjøpe smokk.

Litt senere kom det ei dame med en ull-stillongs i str 150, ca 11-12 år. Hun lurte på om jeg kunne måle hvor lang den var, for hun hadde målt jenta som skulle ha den fra livet og ned, og hun var 55 cm lang. Jeg spurte hvor gammel jenta var, og hun svarte at hun var seks år, men en stor seksåring. Jeg fant fram et målbånd, og lengda på buksa var 96 cm. Det er galskap å tro at den skal passe en seksåring, uansett hvor stor hun er. Så jeg foreslo å prøve en som var 120 cm, men den var hun sikker på var for liten. 130 hadde vi ikke flere igjen av i rosa, så det enda til slutt med at hun kjøpte en som var str 140. Gjett om den kommer til å komme i retur, da...