onsdag 26. oktober 2011

VGnett når nye lavmål

Sorry, Fridtjof Nygaard, men dette er det største makkverket av en artikkel jeg noen sinne har lest! At det i det hele tatt kom på trykk på VGnett, er et bevis på at noe definitivt er råttent i redaksjonen deres.
Jeg kopierer og limer inn teksten, i tilfelle den blir forbedret iløpet av natten...




MANDAL (VG) Moren mener Heidi Thisland Jensens omsorg for sin ekskjæreste førte til at han drepte henne.
Paret skulle gifte seg, avlyste bryllupet, men gjenopptok kontakten.

Ifølge Jorun Thisland forbarmet datteren seg over ekskjæresten da ingen andre så ut til å ville feire 25-årsdagen hans.


- Hun flagget og kjøpte røde roser. Jeg passet sønnen hennes (9), mens de gikk på byen. Hun beroliget meg og sa hun var glad i meg. Neste morgen kom prest og politisjef på døren. - Har han drept henne? spurte barnebarn mitt da vi fortalte det hadde skjedd noe med mamma, sier Jorun Thisland.


25-åringen er
tiltalt for forsettelig drap samt vold mot Heidi Thisland Jensen ved en rekke anledninger før han tok livet av henne. Førstkommende tirsdag, 1.november, starter rettsaken.
Avlyste bryllupet

De to hadde hatt et turbulent forhold. I fjor høst skulle de ha giftet seg, men bryllupet ble avlyst fordi 25-åringen var voldelig mot sin kommende brud.


- Hele familien advarte henne og fikk henne til å forstå at hun ikke måtte finne på å gifte seg med ha. Bryllupet ble avlyst i siste liten, forteller moren.

Les også:Drapsoffer varslet selv politiet

Tre dager før hun ble drept opphevet Heidi Thisland Jensen besøksforbudet som 25-åringen var i lagt etter vold mot henne.

Kontakten var gjenopprettet.

- Jeg sa. Nå må du være forsiktig! Men Heidi opphevet forbudet for å få del i omsorgen for schæferhunden Vito, som også sønnen hennes var så glad i, sier moren.

Krangel ble utløsende årsak

Lørdag 19. mars feiret de mannens fødselsdag og var på pubrunde i Mandal. En krangel om oppførsel, en angivelig forsvunnet mobilteleforn og schæferhunden da de kom hjem, endte med at Jensen ble knivdrept.


- Jeg elsker deg, sa jeg til henne og hun svarte dem samme til meg, har 25-åringen forklart han sa før han flyktet da politiet kom.


Flere vitner reagerte etter det VG kjenner til på parforholdet da de møtte dem ute på byen lørdagskvelden. Da de kom hjem, tiltok krangelen. 25-åringen slo til Jensen flere ganger i boligen ved rasteplassen på Hollekleiv like øst for Mandal sentrum.

Les også:Erkjenner å ha forvoldt kjærestens død

Jensen tok med seg hunden og gikk. 25-åringen har forklart at Vito var som er barn for ham og at da Jensen dro med hunden, svartnet det. Jensen hadde til politiet tidligere forklart at hun hadde delt omsorg for hunden.


Han løp etter Jensen.

Ringte alarmsentralen

Hun hadde i mellomtiden desperat og
livredd ringt politiets alarmsentral natt til 20. mars klokka 03.20

- Han prøver å følge etter, fort dere sier en oppjaget Jensen til politiets operasjonssentral.


- Hva heter du for noe?


- Heidi Thisland, Mandal. Fort dere, fort dere, jeg blir drept hvis ikke.


- Ja, men du må være snill å gi meg så jeg skjønner hva du sier, Heidi.


Thisland repeterer adressen og operasjonslederen spør om.


- Ja. Fort deg. Han holder på å drepe meg, svarer hun før adressen repeteres en gang til.


- Jeg er hjemme.


- Ja, bare vær der så kommer vi, avslutter politiet.


25-åringen tok igjen Jensen etter 100 meter. Der tildelte han henne ytterligere slag og stakk henne med kniven han fant i huset hennes. Hun ble også utsatt for kvelning.

Ble funnet døende

Politipatruljen som ble varslet brukte tre minutter og 45 sekunder frem til stedet Thisland Jensen ble funnet døende. To vitner så drapet og meldte seg for politiet.


- Jeg hørte skrik og roping og så henne bli utsatt for vold. Deretter satte han seg ned med hunden og tok en røyk, fortalte vitnet.


Da hadde gjerningsmannen rømt på blodige bare bein som avsatte fotavtrykk i asfalten klangs fluktruten. Politiet mistenkte raskt 25-åringen. Han ble funnet i sin fars hus og forsøkte å trekke dyna over hodet da politiet pågrep ham.


- Jeg ville drepe hunden, som hun ville ta fra meg, Den betydde alt for meg, den har vært med meg i medgang og motgang. Hun kom i mellom og jeg stakk i ren affekt. Hun brølte: - Du har knivstukket meg.

- Ville ramme hunden

25-åringen har forklart at han var ved hennes side til han så politiet komme, da flyktet han.


Forsvarer Sigurd J. Klomsæt mener det hele var en lei hendelse som fikk et tragisk utfall, og at klienten ikke er en drapsmann.


- Han har ikke erkjent drap, men har erkjent å ha forvoldt en annen person død. Han hadde opprinnelig til hensikt å ramme hunden, ikke henne, sier Klomsæt.