søndag 9. september 2012

skoleliv

Det har gått tre uker av mitt år på Nøtterøy, og på Idefagskolen. Så langt har vi hatt tre oppgaver. Den første var doningen, som skulle gjøre oss bedre kjent med hverandre (og det funka!). Vi skulle altså lage en bemannet doning som skulle konkurrere mot de andre klassene sine bidrag i et olabil-løp med pitstop der vi skulle presentere doningen, og bytte sjåfør.

Slik ble resultatet:


 Jeg meldte meg frivillig som sjåfør for første etappe, med innstillingen "hey, hva kan gå galt?!" og angra med en gang jeg så den lille bakken fra froskeperspektiv. Den var litt brattere og litt lenger enn jeg hadde trodd. Men vi hadde selvsagt sikkerhetsutstyret i høysetet på jente-taxi'en vår, så alt gikk bra. Pitstop'en vår var selvfølgelig en taxiholdeplass, veldig rosa, og vi smurte dommerene med muffins (som her er borte):



Vi kom til slutt på en god 2.plass, slått av mediedesign sin bil, eller skal vi heller si show, ettersom de hadde blitt sponsa av noen bilforretninger og hadde en skikkelig proff pit-stop, og til og med fikk besøk av "eieren" av laget, en oljesjeik i fancy bil (som tatt rett ut av Flåklypa). Vi har litt å revansjere!

Den andre uka starta vi med komposisjonslære, der vi snakka om det gyldne snitt og Fibonacci-tallene, forskjellige virkemidler og begreper. Så fikk vi i oppgave å lage en slags collage av tre former som danner det gyldne snitt. Dette har jeg ikke bilder av, så vi hopper raskt videre til neste oppgave, som skal evalueres på tirsdag.

Vi skal etter hvert jobbe med små og store vindus-eksponeringer, og den første oppgava vi fikk i denne sammenheng var å lage en helt hvit modell med en grunnflate på 3 x 5 meter, i målestokk 1:20. Så ikke så veldig stor. Oppgaven skal ha minst tre flater; de andre to er valgfrie mtp størrelse. I oppgaven skulle vi bruke minst fire av begrepene:

symmetri
asymmetri
det gyldne snitt
overlapping
3/5/8
gruppering
repetisjon
blikkpunkt
Lurer på om jeg kanskje har glemt noe, men det var i alle fall disse åtte begrepene.

Jeg har tenkt å lage (er godt i gang, skal bare finpusse litt i morra, samt montere det) en slik:


Inni boksen skal jeg ha mindre og mindre sirkler hengende bakover, som skal lede blikket til et lite hull i den bakerste platen. Det blir på en måte som å se banen til et stjerneskudd. Håper jeg. I 3D får jeg overlapping, repetisjon, 3/5/8, og gruppering, og jeg tror også symmetri, så jeg skal være godt innenfor kravene. Må bare få det til å se skikkelig ut. Kappa-papp, som vi har brukt til dette prosjektet, er vanskelig å skjære i for en nybegynner med sin første tapet-kniv (ikke at jeg ikke har god erfaring med sånne fra seks år med varemottak i Cubus, men nå må jeg skjære beint), samt veldig dyrt. Og så sirkler da. Det er ikke enkelt å skjære ut sirkler. Vi pusser kantene med sandpapir etterpå, selvsagt, men jeg er ikke helt fornøyd enda. Blir nok en litt lenger dag i morra.

Her er noen av de andre ideene til forskjellige jenter i klassen, under konstruksjon. Skal prøve å få bilder av de ferdige verkene også!

 Emma
Madelen




                                                                            Meline
Ruth


I helga har jeg bare slappa av, var på vorspiel med noen av jentene i klassen på fredag, men ikke ut på byen. Får heller ta det igjen. Resten av helga har jeg ikke gjort noe som helst, i går var jeg knapt ut av senga, men jeg tror kanskje jeg skal ta meg en tur ut nå. Trenger litt frisk luft. Vurderer å søke på en ekstrahjelp-stilling på Spar'en jeg handler på, hadde vært greit med litt ekstrainntekter. Jeg savner Varner-kortet mitt sårt! 

Fortsatt god helg da, du!