onsdag 9. oktober 2013

I krigen mot det Hvite Helvete (dette handler om interiør altså...)

Som sagt har jeg sett meg lei av hvitt, eggehvitt, ecru, eggeskall, hvitt saueskinn, rotting, bokstaver (usj), og alt annet som kan kalles...ja, hva skal det kalles egentlig? Skandinavisk? Nei, det blir ikke helt rettferdig overfor alle de herlige tretypene i denne stilen, naturelementene (og da mener jeg ikke rotting) og Arne Jacobsen. Men hvem har strengt tatt råd til Arne Jacobsen i disse dager?

Jeg sporer av. Det jeg velger å kalle bilder som disse under, er "det Hvite Helvete".

bildene er hentet fra instagram-kontoen @tipstilhjemmet

Det er ikke det at jeg hater alt ved disse bildene. Jeg elsker romstørrelsen, takhøyden, listverket på bildet til venstre, og lyset som slipper inn gjennom de store vinduene/dørene. MEN jeg tar meg selv i å tenke "enn om det rommet var en fin lyseblå nyanse, gulvet var deilig mørkt treverk, gjerne gammelt og slitt, og listverket var en varm hvitfarge? Da hadde de norske furumøblene i den skandinaviske stilen kommet til sin rett. 


bildene er hentet fra google, littlephant.com (putene), pinterest og Jotuns Inspirasjonsblogg

Det som plager meg aller mest er at det finnes så utrolig mange farger tilgjengelig for folk flest; og ingen er bedre til å markedsføre dem enn Jotun. Alle har sett reklamen på TV. Gorgeous, gorgeous, GORGEOUS! Hvorfor er det "ingen" som leser Jotuns inspirasjonsblogg og lar seg inspirere? Er dette hvite og søte bare en fase som alle unge homemakers går gjennom; kommer det jeg så ondsinnet kaller "rosabloggere" til å våge å bruke mer farger etter hvert? 

Enda et mysterium for meg: Carrie i Sex og Singelliv har vært et stilikon i over et tiår, så hvorfor inspirerer ikke interiøret i den første filmen flere? Det er akkurat dette jeg snakker om:


bildet kommer fra google

For min egen del er jeg litt ferdig med hele den dere kontrast-vegg-greia også. Ikke at jeg noen gang har hatt det. Jo, forresten, det har jeg. MEN. Når kontrastveggen ser slik ut, så stiller saken seg i et helt annet lys: 

blidet er hentet fra pinterest

Til slutt tar jeg med et bilde av en idé som er gjennomførbar i de fleste hjem, og helt fantastisk for sånne som meg som elsker å lese: et skap/kott som er gjort om til bibliotek. Herlig!

bildet er hentet fra pinterest