tirsdag 4. januar 2011

nytt år, nye nyttårsforsetter....

Jeg snakka med en kompis fra fellesbloggen på nyttårsaften, og han fortalte meg om sine nyttårsforsetter de siste årene. Om hvordan han gjorde det til noe positivt, ikke sånn "drikke mindre og slutte å røyke". Men heller "spise mer fisk" og sånne ting.

Sååå....mitt første nyttårsforsett er å spise mer frukt og grønt. Jeg er jo egentlig veldig glad i sånt, det bare kommer ikke så godt fram. Og i siste halvår av 2010 (som er det absolutt lengste jeg klarer å huske tilbake), ble det veldig lite grønsaker og veldig mye annet drit. Mer salater, ikke nødvendigvis fordi det er sunt, for salatene jeg lager er som regel fulle av pasta og kylling eller bacon eller laks. Når jeg tenker meg om burde jeg kanskje spise mer fisk også. Og da mener jeg skikkelig fisk, ikke "ferdig-fisk". Er jo gode muligheter til å få tak i god fisk her i byen; har ingenting å klage over. =)

Det andre og siste nyttårsforsettet, som jeg sikkert kommer til å bryte rimelig kjapt, er (som vanlig, tror jeg hadde det samme i fjor også...) SLUTT Å TENKE. Alt ordner seg. =)

Vel, enkelte ting må jeg tenke på, og planlegge, og vurdere. Men det jeg kan utsette til i morgen, tar jeg igjen på torsdag... =P

Hadde en merkelig drøm for et par netter siden, som jeg ikke har klart å glemme. Jeg drømte at jeg var hjemme (i alle fall en liten plass, masse natur, det føltes som hjemme selv om jeg ikke husker noen spesielle kjennetegn), og det var 2.verdenskrig, og tyskerene hadde tatt over skolen/forsamlingshuset. I alle fall det største huset i bygda. Og de var ute etter meg. Jeg husker at jeg drev og gjemte meg på loftet, med en masse skjulte vegger og trapper og diverse.

Senere gjemte vi (var mange, eneste jeg husker er Synnøve) oss i noe som lignet på skyttergraver som var gravd rundt gjerdet på dette bygget som tyskerene hadde basen sin i. Vi lå på ryggen, hver person med hodet i fanget på den bak seg, sånn at underkroppen var skjult (ikke spør hvilken taktikk det er...). Jeg lå bakerst, med Synnøve på fanget, da. Alle hadde på seg nøytrale blå hettegensere og sånn, hele drømmen var på en måte satt i blått. Anyway.. alle hadde blå hettegensere, unntatt meg. Jeg hadde knall rød genser, med hetta trekt godt nedover ansiktet.

Selvsagt så tyskeren på patrulje meg. HALLO i luken liksom. Så i det han tok tak i hetta og prøvde å dra den av hodet mitt, var jeg i en tilstand mellom søvn og våkenhet, og var liiiiivredd. Jeg våkna skikkelig av at jeg hørte meg selv si "nå vil jeg ikke drømme mer". Er vel kanskje derfor jeg husker det så godt.

RØD genser, for pokker?! Er jeg kommunist i drømme? Jeg er i alle fall ikke særlig smart i drømme. heller.