søndag 19. februar 2012

Det (nest) siste amerikanske ikon

Det er ingen tvil om at det amerikanske kontinentet, og spesielt USA, har produsert de aller fleste og største ikonene innen musikkens verden de siste femti årene. Det spesielle er at de alle har en tendens til å dø før sin tid. Elvis, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Michael Jackson og nå Whitney Houston.

Historiene om dopmisbruk går igjen i alle disse sakene. Overdoser, ulykkelig kjærlighet og et enormt press gjennom media og publikum forøvrig. Jeg tar meg selv i å tenke

Hvorfor er det de stjernene som skinner sterkest som slokner fortest?

Sånn jeg ser det har vi bare to virkelige amerikanske ikoner fortsatt i live; Bob Dylan og Madonna. Det er helt sikkert noen jeg har glemt, men det er sånn jeg ser det.

Jeg vokste opp med disse sangene, og det er for meg ufattelig at hun som sang dem er borte for alltid. Selv om hun egentlig har vært borte lenge.