lørdag 5. desember 2009

røykepolitikk

Jeg vet ikke hvilket/hvilke parti som nå har fått viljen sin i neste steg i "kutt røyken"-prosjektet vi tydeligvis skal igjennom her i landet.

Da jeg røkte husker jeg at de stadig heva prisene på tobakk, og rett før jeg slutta kom forbudet mot røyking i alle restauranter og utesteder. Greit nok. En skulle tro det var nok.

I dag kunne jeg lese om de nye reglene fra 1.1.10; nå drar de det så langt at røyk ikke skal være synlig i utsalgssteder. Du skal kunne se en prisliste, men ingen bilder. Og ingen produkter relatert til røyking skal være mulig å se for en kunde. Det innebærer sigarettpapir, piper, ASKEBEGER, sjokoladesigaretter(!??) og annet tilbehør.

Er poenget at de stakkars svake sjelene som prøver å slutte, sprekker bare de ser bilde av en røyk?! Da kan de vel for pokker sprekke av å se ting som de assosierer med røyk også da?!

I mitt - og mange andres - tilfelle var røyk assosiert med mat. Altså en røyk etter et måltid. Da begynner det å bli jævlig vanskelig for myndighetene. Skal en ikke kunne se matvarer heller lenger da eller? bare en prisliste, og så kan en gå inn i et mørkt rom og få det levert i skjul?

For meg høres det bare ut som myndighetene prøver å stigmatisere røyking. Det skal bli så vanskelig å få tak i at det blir en skamfull affære.

Ikke at det bryr meg så intenst, men ressursene som blir brukt på dette kunne ha vært brukt på en hel del andre ting som er mer presserende for det norske folk som en helhet.

Dersom du ikke klarer å slutte å røyke av å se et askebeger, da har du ikke viljestyrke nok! Skjerpings, det er ikke SÅ vanskelig!