mandag 8. mars 2010

barndommens mindre søte minner

Her en dag kom jeg til å tenke på en sang jeg hørte da jeg var liten. Jeg prøvde å finne den på youtube, men til ingen nytte, dessverre. Dette var en sang som ble kjent i 1993, midt under krigen i dagens Bosnia, en krig som varte i tre år fra 1992-1995.

Nå skal det sies at jeg blander denne krigen med en annen. Gulfkrigen. Generelt (når jeg nå sjekker datoene) var begynnelsen av 90-tallet faktisk veldig urolig i øst-Europa og Midtøsten. Og jeg var redd. Så redd at jeg skrev dikt om det; det eneste snev av kunstnerisk styrke jeg noen gang har vist. Det henger fortsatt, gulnet, på kjøkkentavla til mamma, sammen med tegninger fra ungene og bryllupsdags-forklaringer.

Sangen heter Sarajevo, jeg fikk endelig lasta den ned, og gråt som en unge da jeg hørte den igjen. Fikk ikke til å legge den til som lydfil (for det går visst ikke), men linken for gratis nedlasting er:

http://beemp3.com/download.php?file=170125&song=Sarajevo.+T%26M%3A+%C3%98.+%C3%85.+Berg+%26+W.+Ludvigsen