mandag 6. september 2010

Labor day

Etter å ha sett uttallige amerikanske serier oppgjennom årene, har jeg fått med meg at amerikanerene har veldig mange offentlige fridager iløpet av et år, kalt "Federal holidays".

I dag er Labor day, USA's svar på 1. mai. Den faller på den første mandagen i September hvert år.
Her er lista over årets fridager...


Friday, January 1 New Year’s Day
Monday, January 18 Birthday of Martin Luther King, Jr.
Monday, February 15* Washington’s Birthday
Monday, May 31 Memorial Day
Monday, July 5** Independence Day
Monday, September 6 Labor Day
Monday, October 11 Columbus Day
Thursday, November 11 Veterans Day
Thursday, November 25 Thanksgiving Day
Friday, December 24*** Christmas Day


Du la kanskje, som meg, merke til at Independence Day er 5., og ikke 4. juli. Samme med Chrismas Day, som vi jo alltid har lært er 25. Desember.

Joda, stemmer det. Problemet er at 4. Juli i år falt på en søndag, som jo er en fridag fra før, og 1. juledag er en lørdag, også en fridag (for det offentlige). Så da flytter de likegodt fridagene, så de har nytte av dem.

Hvorfor gjør ikke vi det?! Når 17. Mai faller på en søndag, kan vi ikke bare ha fri mandagen også da? Og i hvert fall når 1. Mai er en søndag!

Vi har heller ingen Colombus-day, eller Martin Luther King-day. Dette synes jeg er dårlig.

Gleder meg forresten til Thanksgiving, i år skal det feires, kanskje til og med med Turducken!? =D


Det ser da unektelig sjuuuukt godt ut, gjør det ikke?!

Og ikke minst; bursdagen min er Veterans Day. Great! =)