lørdag 24. april 2010

Mai=MGP

Atter en gang har jeg blitt sugd inn i Melodi Grand Prix-hysteriet. Skulle vise seg at det ikke var så vanskelig i år heller. Jeg har begynt å like det norske bidraget, og gleder meg stort til å se Didrik Solli-Tangen synge i Telenor Arena den 29.mai.

Men mine tanker og følelser for MGP går langt tilbake. Til 1991, skulle det vise seg, da jeg sjekka litt opp i sakene. I 1991 var Norge representert ved Just 4 Fun, med sangen Mrs Thompson:




Jeg husker presentasjonene av de forskjellige landene var mye morsommere før. Og bedre grafikk enn nå.. merkelig egentlig. Sangen fikk forøvrig 14 poeng og endte på 17.plass. Det var Carola som vant med Fångat av en stormvind. Haha huska faktisk han italienske programlederen også når jeg så ham.

Men det er ikke de norske bidragene jeg husker best fra min oppvekst. Det er selvfølgelig de irske. Johnny Logan var en vanvittig treffsikker låtskriver på 80- og 90-tallet, og mine tre favoritter kom vel tre år på rad, hvis jeg ikke husker feil.



Det jeg husker mest med Linda Martin, var at hun så ut som en hund... Men en fin sang da!


Denne sangen fikk jeg tårer i øynene av å høre igjen nå i kveld. Niamh Kavanagh - In your eyes, enda et mesterverk fra Johnny Logan.  Noe jeg hadde glemt med MGP som jeg ble mint på når jeg så disse klippene nå, var at den gang hadde de skikkelig orkester. Og dirigenten til Irland var alltid Noel Kelehan.

Året etter kom et par koselige "eldre" menn (jeg var 12 så de var hauggamle) og sang sokkene av hele Europa. Og nå renner tårene; denne sangen er et mesterverk, og hører ikke hjemme i MGP whatsoever!

Paul Harrington og Charlie McGettigan - Rock'n Roll Kids.

Etter dette kom selvsagt 1995 og Norges vinner nr to, Nocturne, men etter dette hadde jeg en down-periode på 10 år, faktisk helt til 2005 da WigWam tok over Kiev midt under Oransje-revolusjonen i Ukraina. De var spådd å vinne lenge, men endte på en litt skuffende 9.plass. Skuffende fordi jeg hadde trodd at "ekspertene" visste hva de snakka om. Det gjorde de selvfølgelig ikke, så nå blir jeg aldri skuffa lenger, for jeg driter i dem =) Hele sommeren 2005 i helgene i Trondheims gater kunne du høre folk som sang "come on, come on, come on!" av full hals. Det var et godt år!=)



Så fulgte et par pinlige år med Alvedans og noe spansk-inspirert dritt av Guri Schanke som ikke ble kvalifisert til finalen.

I 2008 sang Maria Haukås Storeng seg inn i manges hjerter med sangen "Hold on be strong". Hun endte på en sterk 5.plass, og mange snakka om at nå hadde Norge noe på gang når det gjaldt Grand Prix. Det skulle de få rett i.

Ikke vet jeg om det var det at Alexander Rybak opprinnelig var fra Hvite-Russland som fikk hele øst-blokken til å gi oss 12 poeng, eller om det bare var det at han og Frikar hadde et sinnsykt bra sceneshow. Har egentlig ikke så mye å si. For han vant, med 387 poeng, ALDRI har noen fått så mange 12-poengere som ham, og Island på andre plass var 169 poeng bak... En kan på en måte skjønne det allerede da han sang i finalen at noe var i gjære, bare hør på publikum både under og etter sangen. Det var ikke så crazy for noen av de andre artistene. Og sånn begynte Alexanders eventyr...




Så i år har jeg store forhåpninger. Didrik Solli-Tangen, "My heart is yours", fullsatt Telenor Arena. Dette blir dyrt, og vinner han, så kommer det nok ikke til å bli noe av jernbanepengene som regjeringen har lovt i revidert statsbudsjett...