onsdag 28. september 2011

Min favoritt-butikk

Jeg elsker bokhandler. Spesielt nye bokhandler, eller ny-oppussede, som Norli på Solsiden er nå. Lukta når jeg går inn, alt lukter nytt og velkommende, trykksverte og papir. Der er gamle venner i hyllene på hver en vegg, hvert et bord. Og nye venner, som jeg alltid kommer hjem med, til tross for at jeg ikke har plass til flere.

Der er så mange farger og fine fronter på bøkene, uttrykket "never judge a book by it's cover" oppstod nok av en forfatter som ikke tok seg råd til en fargerik og oppmerksomhets-hungrig framside.

Jeg skulle ønske denne lukten av nye bøker kunne kapsles inn og spres i biblioteker, som dessverre ikke lukter like godt. Eventuelt skulle jeg ønske at det gikk an å sitte og lese i bokhandelen, bare slenge seg ned i en god stol og stenge verden ute.

Skal en tur innom bokhandelen nå; den er som et dop, denne lukta!