søndag 25. januar 2009

bobler i blodet

Føles som om jeg har lopper i blodet. Natt til i går, den dagen jeg skulle på jobb fra ni til seks og så rett på julebord, fikk jeg selvsagt ikke sove. Noen ganger når jeg lukker øynene mine, må jeg på en måte tvinge dem til å holde seg lukket. Noengang opplevd det samme? Sånn var det i hvert fall fredagskvelden. Måtte til slutt legge ei pute over ansiktet, men fikk fortsatt ikke sove.

Jeg lå og spilte skalaer på kornett i hodet. Og forskjellige stemmer fra forskjellige sanger som jeg har spilt oppigjennom åra. Så kom jeg på en time i 2. klasse på vgs da kornett-lærern min var syk, og jeg hadde en av de beste, og mest eksentriske, pianolærerne som vikar. Trond het han, og han var jazzpianist. Vi brukte hele timen på å spille og improvisere over "Misty". Tror mye av standpunkt-karakteren min ble bestemt den ene timen. Jeg fikk 5...

Jeg tenkte på det før jul også, at jeg savner å ha et instrument å spille på. Tror det begynte med denne videoen her:

http://www.youtube.com/watch?v=UcjzRuFkJP4

Det lille pianoet som hun spiller på er visstnok kjøpt på en leketøysbutikk.

Jeg har lyst på et melodi-instrument, gitar har uansett aldri vært noe jeg har vært flink til å spille. Men samtidig må jeg ha et instrument som ikke bråker for mye, er ikke så enkelt å bo i kollektiv.

Så jeg har et forslag til søster'n min, for jeg vet at hun før eller siden kommer til å lese dette:
Kunne du ha sendt opp munnstykket til kornetten din, eller? Tanken er at ved å bare ha munnstykket tilgjengelig, får jeg trent opp igjen musklene i leppene, for det er tross alt seks eller sju år siden sist jeg spilte. Call me!=)

Jeg sovna til slutt mens jeg lå og øvde på dobbel-tunge. di-gi, eller ti-ki. eller da-ga. sikkert gresk for de fleste.