fredag 23. januar 2009

E39

Like fullt har vegvesenet planar for ein ny tunnel frå Stardalen i Jølster til Olden. Vegen vil erstatte dagens kronglete Rv 60 over Utvikfjellet og den endå smalare strekninga mellom Innvik og Olden. Blir tunnelen bygd, kan ein spare mykje både i køyretid og ikkje minst ved å sleppe dei to ferjesambanda Anda – Lote og Folkestad – Volda.

OY! Da jeg var hjemme i jula, ble det diskutert i det lange og brede om denne tunnelen. Men jeg trodde faktisk ikke at det var et seriøst forslag. At det faktisk jobbes for å få den på budsjett.

Jeg skal innrømme at da jeg var hjemme var jeg blant dem som var for en tunnel. Tenk på kafeen, hyttegrenda, alle turistene som ville bruke Stardalen som gjennomfartsåre og stoppested. Så mye det kunne skape av liv på en plass som snart dør ut.

Men bakdelene er flere enn fordelene. Det ville ha vært en europavei, så veien ville måtte bygges kraftig ut, inn i jorder og private eigendommer. Min arv. For ikke å snakke om eksos, kriminalitet (kanskje å strekke det litt langt, men vil tro at det hadde blitt flere omreisende selgere og sånt som mine besteforeldre kaller "pakk"). Og selv om kafeen kanskje kunne ha holdt åpent hele året, og butikken kanskje kunne ha åpna igjen, så er ikke det tilstrekkelig mange arbeidsplasser i forhold til alle bøndene som hadde lidd under den nye veien.

Men ein tunnel frå Stardalen er framleis i det blå, og ligg ikkje inne dagens budsjett.

Heldigvis...