søndag 7. juni 2009

Geografi

Jeg har aldri vært spesielt sterk i geografi, selv om jeg ikke har vært helt bortreist heller. Men i kveld hørte jeg noe på nyhetene som fikk meg til å revurdere mine kunnskaper.

Diktatoren Omar Bongo (presidenten, som det heter i Afrika) i Gabon er død, etter å ha styrt landet siden 60-tallet eller noe sånt. Det jeg merka meg var navnet Gabon. Aaaaldri hørt om plassen.

Sjekka det ut på wikipedia, og det viser seg at jeg er veldig kjent med navnet på hovedstaden i Gabon, som er Libreville (tidligere fransk koloni).

Samtidig så jeg gjennom lista over alle Afrikas land nederst på sida, og heldigvis hadde jeg hørt om alle bortsett fra ett land, São Tomé og Príncipe. Visstnok en øystat bestående av to vulkanske øyer. Men er rimelig sikker på at denne øystaten ikke inngikk i grunnskole-opplæringa på nitti-tallet.