søndag 28. juni 2009

Sol

Den siste uka har som kjent vært varm og solrik i stort sett hele landet. I den sammenheng så jeg et innslag på nyhetene om solarium-soling. Statens Strålevern gikk i forrige uke ut og advarte mot å bruke solarium til å forberede seg på syden-turen, noe alle jeg kjenner har gjort i alle år.

Dette var, sånn som jeg forstod det, fordi solarium-sol og vanlig sol ikke har samme strålene, og at en bare lurer seg selv til å tro at hvis en tar solarium noen ganger før en drar til syden, tåler man sola bedre. Talskvinnen for Statens Strålevern avslutta intervjuet med å si at den beste måten å beskytte seg mot sol på var å smøre seg inn med solkrem ofte, og med rett faktor. Det som slo meg var at hun var supersolbrent, hu dama! Snakk om å drite på draget.

Hudkreft forårsaka av soling er den vanligste formen for kreft blandt unge voksne i Norge i dag. But hey, "det skjer ikke meg".


Var på fest sammen med Australieren og gjengen i går, dansa til Michael Jackson (selvsagt), og kom hjem lenge etter at sola hadde stått opp i dag tidlig, i halv seks-tida. =)