lørdag 24. oktober 2009

Schwein!

Ja, Kari, jeg har svineinfluensa. Tror jeg. For å forklare må jeg ta deg med tilbake et par dager...

Jeg har vært syk siden natt til tirsdag, natt til onsdag våkna jeg av at jeg frøs så jeg rista, da hadde jeg 39 i feber. Men jeg var på jobb onsdag og torsdag, har frihelg (fredag og lørdag), så gadd ikke å ta ut egenmelding for en dag liksom. Nå har de forresten utvida egenmeldingene til åtte dager pga svineinfluensa. men det visste jeg jo ikke på onsdag.

Jeg ringte til legen både onsdag og torsdag, og det var opptatt hver eneste gang, nettverket var opptatt faktisk. Og i går ble jeg dårligere og dårligere utover morgenen, og lå lenge og lurte på hva jeg skulle gjøre hvis jeg ikke fikk tak i legen da heller.

Men jeg fikk ringesignal. Og etter ti minutts ventetid fikk jeg svar, og jeg gråt av glede og utmattelse. Hadde nesten ikke stemme, men klarte så vidt å gjøre meg forstått, og fikk aller nådigst komme bort så fort som mulig for en halsprøve.

Jeg klinte litt foundation i trynet (var rød og oppblåst etter all grininga) og dro på meg det jeg fant av klær og ringte til taxi. Da jeg satte meg inn og sa "Vollabakken", svarte sjåføren "skal du til legen?" Hehe, alle han hadde kjørt den dagen skulle til legen.

Da jeg kom til legen fikk jeg vite at jeg hadde fått time hos en lege, jeg trodde ikke det var nødvendig for en halsprøve, men. Tok blodprøve, så satt jeg og venta ei stund. Var så vondt å sitte på trestolene på venterommet at jeg etter et helt Nemi-blad vurderte å legge meg på gulvet. Men akkurat da kom legen.

Han var kjekk. Typisk. Og han utførte sånn barne-sjekk, hehhe. Lytta på ryggen og putta en trepinne i munnen min. Si aaaaa. Han sa jeg var veldig rød baki halsen, noe som ikke overraska meg siden jeg hadde hosta hele natta. Han skreiv litt på data'en, så sa han at "du ser ikke helt bra ut". Takk skal du faen meg ha liksom. Så ga han meg resept på Cosylan, sånn hostedempende greier med morfin i, og en resept på antibiotika, just in case.

Greia var at han mente det var svineinfluensa. Dette baserte han på at sesonginfluensaen ikke er i gang enda, så de aller fleste som er syke nå har svineinfluensa. Men siden jeg har vært syk såpass lenge er det uaktuelt med Tamiflu, fordi det må gis innen 48 timer etter sykdomsutbrudd. Og derfor fikk jeg antibiotika, i tilfelle det IKKE er svineinfluensa, og jeg blir sykere. Så jeg skal ikke ta den før jeg eventuelt blir dårligere. Men føler meg bedre i dag, så er nok svineinfluensa. Så ble jeg sykmeldt ei uke. Det er egentlig det verste. Jeg er drittlei allerede!

DRITTLEI.

Men ikke redd for svineinfluensa lenger.

I dag har jeg ikke snakka med noen, unntatt Øystein som ringte for å høre hvordan det går med meg, og for å finne ut om vi har like symptom, så han trenger lege også. Det gjør han, tror jeg.

Her en dag tidligere i uka fikk jeg brev fra blodbanken der det stod "Det er med glede og takknemlighet Blodbanken har registrert at du ønsker å bli blodgiver!"

Føltemeg som et godt menneske da.. Brevet ble avsluttet med "Blod redder liv, - Snart en livredder!"

:)