tirsdag 9. februar 2010

Norsk skole

Er for tida ekstremt rysta over hvor mange jeg møter som ikke kan å skrive skikkelig norsk. Med det mener jeg ikke at de skriver dialekt, det gjør jeg også når jeg skriver til venner, SMS osv.

Et eksempel. Jeg har akkurat meldt meg inn i ei gruppe på Facebook som heter "Tannbehandling inn under folketrygden søker nå kamp". Navnet på gruppa er ikke veldig bra, men greit nok. Her kommer et utdrag fra hva gruppen gjelder og står for:

2/2-2010







Dette er sendt til øverste leder i Helsedepartementet.


Leserinnlegg er sendt til alle lokalaviser Norge rundt og kopi til Siv Jensen






Hei Anne Grete Strøm Eriksen






Vet du har mye å forholde deg til men synd jeg måtte gå så langt.


Jeg har rundt 140 000 mennesker å stå til ansvar for.


Til orientering.


Håper du orienterer de andre i partiet


Jens Stoltenberg


Navarester og Kristin Halvorsen.






Mvh


May Christin Odda






Innlegget:


Dyrt å gå til tannlegen sier du?.. Ja du er ikke alene !






Jeg May Christin Odda fra Hallingby ved Hønefoss, og nå boende i Sauda


har vært i media sitt søkelys flere ganger.


Nå er tålmodigheten mi og til mange snart slutt.


Vi lever med et hundre år gammelt tannhelse system som det eneste gjenstående vestlige land.


Mange lider for de har ikke mulighet å betale i dyre dommer, mange må prioritere og mange har så høye utgifter utetående at de må selge hus og hjem. Da nytter det heller ikke å gå regelmessig. Skaden blir og større.


Hva med de som har tannlege skrekk? Eller ikke tør pga flauhet?






Akkurat nå i dette øyeblikk hvor jeg skriver og når du leser dette lider mange med tannpine, noen prøver å trekke ut stumpene på egenhånd.










En tankevekker:


Du møter en på gaten som du hilser på og som ikke smiler…eller smiler til deg uten tenner? Hva tenker du?


Hva med selvfølelsen til dette personen.??


Isolerer seg, tør ikke søke jobb, aldri få noen inn på seg. Gjemmer seg med data, tv


Enda verre ingen venner..selvmord.


SKAL VI FINNE OSS I DETTE GALSKAPET?






Er ikke vi alle like verdifulle, hjelpsomme som medmennesker for slike sjeler.






Jeg grunnla Facebookgruppa: Tannbehandling inn under folketrygden med egenandelskort og frikort for nesten nøyaktig 1 år siden.










På facebook har vi over 130 000 medlemmer på den orginale side


På grunn av det valgte vi å åpne en ny side for aktive som vil delta i kampanjen:


Tannbehandling inn under folketrygden søker nå kamp. Der har vi også en underskriftskampanje.






Jeg har lovet medlemmer å holde på med protester og handlinger til vi blir hørt. Grunnen til at jeg nå tar for meg lokal aviser er at de mennesker uten for mediet facebook også skal få være med i en folkebevegelse.


Vi er alle mennesker som skal bli tatt på alvor av myndighetene enten de vil eller ikke.






Parolen fra valgkampen”ALLE SKAL BLI HØRT” husker vi. Vi husker og AP ble tatt på sengen under landsmøtet for å innfri våre 4 krav. Ap hadde til og med dette i partiprogrammet sitt. Hva har skjedd? Alle skal bli hørt men ingen skal få hjelp???


De kjører jo sitt eget løp og velger å bli godt likt utenfor Norge. Klima, krisehjelp, finanskrise, penger i stedet for soldater. Det var noe av det. Hva med biodiesel? Avgifter som skal puttes i helsekassa? Jeg er rystet, er du?






Eksempel: Hvis jeg tok med en reporter fra tv og en politiker i regjering til en sjel som har lidd mye f.eks på sykehus. Hørt det før??






Jeg har gjort med populær med saken og i senere tid upoulær for noen med tanke på min protest ang.AP.






Jeg har hatt kontakt med partier, helsedirektorat , helsetilsyn, folkehelsa og nå etter valget:






Jeg sende ut epost etter regjeringen hadde satt seg til alle tre toppene pluss Anne Karin Strøm Eriksen.


Jeg ba de skrive det ut og lese de triste historiene i ro og fred (mulig de da fikk empati)og en bønn om hjelp fra medlemmer.


IKKE EN lyd derfra Nå er nok nok. Er vi ikke menneskelig nok for dem?






Jeg ble upopulær blant mange når jeg anbefalt de som var medlemmer og skuffet over AP og trekke sitt medlemskap ut til en stor protest






Mange andre så på meg som en våghals og gikk over streken, og mange kom til og var enig.


Det å miste medlemmer er det mest sårbare i et parti kan oppleve. Da lever de ikke lenge.






Jeg anbefaler dere som er skuffet og gjøre det samme. Enten konventere til FRP som jeg gjorde eller sitte på gjerdet og vente å se om dette kan få forgang i en beslutning med øyeblikkelig virkning. HUSK: jeg anbefaler men tvinger ingen. Dette er en protest!


Jeg har tlf 46661381 for dere som ikke har facebook og vil skrive under.


Da tar vi det på gamle måten. Telefonnr står og oppført på facebooksiden.


Jeg ønsker å snakke med alle om meninger, forslag, absolutt alt.






Heldigvis har media vært med mye , og nå året etter er dette like glodhet..eller mer?


Håper Media renner enda mer på nå.....og skaper en folkebevegelse med alle oss til en lovendring.


Alle har tanker og har innsett at vi er likestilte på lik linje med annen helse. Vi vil bruke folktrygden og oljemilliarder på vår egen helse hvor tenner er inkludert


Det er våre penger og vi har krav på å bruke de til det folkevalgte vil.


Vi vet at noen er skeptikere og sier vi har svake tenner, vi kan skylde oss selv osv…


til de bruk hodet-alle er forskjellige.


Penger har vi uten å ta mer fra andre til krise.


Dette blir et økonomisk løft i starten, men om alle går regelmessig til tannlege etter dette løftet er det neimen ikke sikkert mer enn en brøkdel når egenandelstaket.






Vi krever: Lavt egenandelstak, Ingen gruppering (alle individer i Norge)


Et system hvor alle blir innkalt (som fastlegeordning)----folkeregister har vi.


De som har tannlegeskrekk eller de med annen grunn får profesjonell hjelp.


Er du enig? Fikk du og noe å tenke på? Hvis ja: kom med oss vi trenger deg-


Er svaret nei-vi trenger deg til og. Hvorfor og hvorfor ikke.


Ha en fin dag og smil til verden med det smilet du har.


Du har blitt hørt av oss og vi skal alle hjelpe hverandre til å få en bedre hverdag.


Vi er alle en del av samfunnet og har rett til å nyte hver dag til livet en dag tar slutt-ingen vet når!






Klem fra May Christin Odda



Skjønner du hva jeg mener? Merker du, som jeg, at det tok litt ekstra lang tid å lese dette i forhold til for eksempel en artikkel i ei avis? Det er på grunn av språket. Forferdelig dårlig! Jeg prøvde å finne ut hvor gammel denne May Christin kunne være, tenkte vel originalt at hun var på alder med meg eller yngre, og hadde tenkt å si noe om skolesystemet i Norge fra 80-tallet og framover. Det viste seg imidlertid da jeg søkte på navnet i skattelistene at hun er født i 1959, altså er hun 51 år gammel! Hun tjener lite, så har nok et reellt behov for gratis tannlege-hjelp, men det er ikke noen unnskyldning for et så dårlig skriftspråk!